טיולים והרצאות - 054-3161251

אל מווחידון - הדרוזים בישראל

פורסם בתאריך 30 בנובמבר 2012
אבשלום שחר מדריך טיולים

אל מווחידון – הדרוזים בישראל.

ניתן להזמין הרצאה או סיור בנושא העדה הדרוזית בישראל . דת אל מווחידון היא דת עתיקת יומין שיש לה הופעה מחודשת בימי החליף הפטימי בשם אל חאכם בימר אללה ששלט במצרים, חזה התגלות והאמין שהוא אינקרנציה. רוב נתיניו לא אהבו את הרעיון, אך היו שהלכו אחריו, ביניהם: חמזה בן עלי שנרצח ואיסמעאיל א-דרזי. אל חאכם נעלם ב-1021, כנראה נרצח ע"י אחותו, אך לדעת הדרוזים מסתתר והוא האמאם הנעלם – המהדי. איסמעאיל א-דרזי ברח לאזור דרום לבנון (חצביה) ומצא אוהדים לרעיון. תקופה מסוימת זכו המאמינים לכנויי גנאי "דרזייון" – חייטים. באופן פרדוכסלי איסמעאיל א-דרזי שעל שמו נקראים הדרוזים, מכונה בספרות הדרוזית נביא שקר ושוטה.

נביאי האמת הם: חמזה בן עלי (הנאטק של אל חאכם) ובהא א-דין (מחסידיו של אל חאכם). לאחר דור אחד בלבד מאז היווסדה של הדת החדשה, נסגרו שעריה למצטרפים חדשים. עם הזמן נוצרה ההשקפה כי האמונה הדרוזית קיימת עוד מתקופת אדם הראשון. הדרוזים קוראים לעצמם: אל מווחידון – המייחדים את האל או באני מערוף – בני החסד.

א.התקיה – ההסתרה – מסתירים את אמונתם כלפי חוץ. הדרוזי חייב להסתיר את אמונתו (כחובה דתית) בעת מצוקה. חובתו להיות נאמן לכל מי שישלוט במקום מושבו בזמן נתון. ב.בטניה – מעבר למשמעות נסתרת, רק מי שהוכשר ולמד מותר לו לדעת את צפונות הדת. מפרידים בין 2 קבוצות מאמינים: 1.ג'האל – רוב הדרוזים – מחויבים במספר מצוות מינימאלי (עזרה הדדית, איסור פוליגמיה…) הם אלה שאינם מכירים את עקרונות החסד. 2.עיקאל – בעלי הידע – לבושים צניפים וגלימות ומוותרים על הכול לטובת הסוד והידע. מי שאינו דרוזי אינו אמור לדעת מיהו עיקאל. הנשים הן עיקאל באופן אוטומטי. כמעט כל הדרוזים חיים באזור הגיאוגרפי הכולל את סוריה, צפון לבנון, וישראל. בישראל חיים כ-120,000 דרוזים רובם ככולם אזרחי ישראל(רק כ-20 אלף תושבי רמת הגולן) .

שבע המצוות (תעאלים) : 1. שמירת הלשון – כנות, נאמנות להבטחה, הימנעות מרכילות ושמירת סוד. 2. הגנה על האחים – עזרה לדרוזי כשהוא נתון בצרה (פיזית, או רוחנית) 3. הימנעות מעבודת אלילים וצלמים. 4. התנערות מן השטן והימנעות ממעשי רשע 5. ייחוד האל בכל עת 6. קבלת מעשי האל 7. השלמה מוחלטת עם הגזירות הנסתרות והנגלות של האל – דטרמיניזם.

מעמד האישה הדרוזית הדרוזים רואים באישה מרכז החברה האנושית והעולמית. הדת הדרוזית מעניקה לאישה הדרוזית מעמד מכובד בחברה. בד בבד, מטילה עליה חובות ודפוסי התנהגות קפדניים. הרעיון המרכזי במעמד האישה הדרוזית הוא ההכרה בשוויון כמעט מלא בין האישה לבין הגבר. הדרוזי מתחתן עם אישה אחת בלבד- ודרוזית בלבד.

חובות להתלבש בצניעות לא להימצא בחברת גברים שאינם בני משפחתה הקרובה , להיזהר מהיצרים ומהתאווה.

הדת המונותיאיסטית היחידה המאפשרת לאישה לשמש כמנהיגה רוחנית ולמלא כל תפקיד דתי שהוא. בתי תפילה – חילווה אינם במרכזי ישוב ואינם בולטים לעין.

חגים חוגגים את עיד אל אדחא – חג הקורבן. אין להם חאג' ולא עיד אל פיטר. יש חגיגות עבור דמויות קדושות שלהם.

 

מעוניינים לשמוע עוד על הדרוזים? רוצים לעקוב אחר המנהגים והתרבות מקרוב? מוזמנים ליצור קשר ולקבוע סיור בעקבות הדרוזים.

חוויה אמיתית שלא תשכח!

יכול לעניין אותך גם

אודות ״נופים ותרבויות״ - אבשלום שחר

רוצים לקבל מידע נוסף אודות טיולים וסיורים מודרכים? השאירו פרטים
[contact-form-7 id="4691" title="תפריט צד"]
אבשלום שחר © כל הזכויות שמורות, אין להעתיק או להשתמש בתוכן ללא אישור מפורש. אינטרמקס קידום אתרים